

Szkoła Montessori
pracowitość wytrwałość cierpliwość dążność do celu

to szkoła oddziałująca nierepresyjnie - ale nie bezstresowo,
to szkoła, gdzie uczniowie mają prawo wyboru - ale nie jest tak, że robią co chcą,
to szkoła, gdzie nauczyciel szanuje ucznia i jego wybory, ale nie jest to metoda partnerska,
to szkoła, która posiada charakterystyczne pomoce naukowe, ale są one tylko środkiem, nie celem aktywności
Na początku XX wieku grupa włoskich deweloperów postanowiła zbudować wzorcowe bloki mieszkalne w pewnej bardzo biednej dzielnicy - Quartiere San Lorenzo. Każde mieszkanie miało bieżącą wodę i toaletę, na parterze bloków zaś przewidziano "Casa dei Bamibni" - sale pobytu dla dzieci w czasie, gdy rodzice będą w pracy. Organizację opieki nad dziećmi powierzono lekarce i naukowcowi Marii Montessori, która kilka lat wcześniej wprowadziła w grupie 22 zaniedbanych dzieci specjalny system nauczania, dzięki któremu dzieci te uzyskiwały lepsze wyniki edukacyjne niż mieli uczniowie neurotypowi ze "zwyczajnych" szkół. Przewidywano zatem, że otworzenie się tą metodą na "zwykle" dzieci może przynieść "niezwykłe" efekty.
Tak powstały "Casa dei Bambini" i tak zaczął się rozwijać jeden z najbardziej znanych sposobów edukacji, z którego czerpały i czerpią wszystkie nowoczesne systemy rozwoju dzieci.
integracja
Maria Montessori chciała uczyć wszystkie dzieci, dlatego w tworzonych przez nią Casa dei Bambini swoje miejsce mieli również uczniowie wymagający szczególnego wsparcia. Doświadczenie pokazało, że brak porównywania i rywalizacji, punkt początkowy pracy oparty na pozytywnych doświadczeniach dziecka – budowało (buduje) poczucie własnej wartości małego Człowieka, a tym samym przesądza o pozytywnych doświadczeń i sukcesach edukacyjnych.
To Maria Montessori jest prekursorką idei zwanej integracją włączającą: gdy wespół, w jednej grupie działają ze sobą dzieci neurotypowe („zdrowe”) i z określonymi deficytami.
Integracja włączająca ma jednak kilka poważnych uwarunkowań, które zgodnie z zaleceniami pedagogiki realizujemy w naszej placówce:
-
w grupie może być do 30 procent dzieci integracyjnych (na każdą dziesiątkę dzieci troje); daje to możliwość rozwoju własnego wszystkim uczniom;
-
bardzo ścisła współpraca na linii dom-szkoła (wykluczenie kłopotów wychowawczych eliminuje wiele deficytów);
-
wszystkie dzieci w placówce (i zdrowe i integracyjne) muszą mieć możliwość pracy własnej – w placówce nie akceptujemy zachowań agresywnych;
-
dzieci integracyjne przyjmowane są z opiniami albo z opiniami w trakcie ich wykonywania;
Nie jesteśmy przygotowani na przyjęcie i wyprowadzenie każdego deficytu u dziecka. Dla dobra grupy nie jest także właściwym, aby dominował jakiś jeden typ zaburzeń. Przyjęcie każdego dziecka z zaburzeniami wymaga spokojnej i wnikliwej rozmowy i analizy pod kątem potrzeb dziecka, możliwości szkoły i grupy.
Integracja włączająca ma nieść korzyści wszystkim dzieciom w grupie. Dzieci bez zaburzeń budują swą wrażliwość na różne potrzeby wokół nas w tym na umiejętność niesienia pomocy… . Pobyt dzieci integracyjnych ma niebagatelny wpływ na ofertę Szkoły Drugie Piętro dla pozostałych dzieci. Zaś dzieciom integracyjnym tworzy warunki do rozwoju w sprzyjającym środowisku.

Odbrązowiona postać Marii Montessori ujawnia nam niezwykle wrażliwą i inteligentną kobietę, której praca nad skuteczną edukacją wyprzedziła badania neurodydaktyki o 100 lat. To zabawne, że "zesłanie" kobiety lekarki do szpitala dla dzieci z chorobami umysłowymi okazało się wstępem do upodmiotowienia małych ludzi i znalezienia sposobu na przyjazną edukację. Przełom wieku XIX i XX to czas Korczaka, Wygotskiego, Piageta, ale tylko spisany naukowo, przez co powtarzalny system edukacji młodej lekarki wyszedł poza ramy edukacji alternatywnej, stając się podstawą zmian w oświacie każdego zainteresowanego skutecznością (i małym Człowiekiem) systemu edukacyjnego.
Kluczem do edukacji w szkole montessori, a więc i w naszej szkole, jest
współpraca zamiast rywalizacji,
odpowiedzialność zamiast bierności,
praca ku ciszy zamiast "wyżywanie się",
budowanie lepszego siebie zamiast porównywania.
Uczniowie pracują używając materiałów montessoriańskich, drogowskazów, jakimi są cotygodniowe Mapy Pracy oraz korzystając z pomocy Nauczycieli i Tutorów
Nie ma klas rocznikowych, zajęcia są prowadzone w grupach mieszanych wiekowo. Daje to ogromną możliwość uczenia się od starszych, pozwala uniknąć porównań (nie ma bowiem sytuacji, gdy wszystkie dzieci jednocześnie piszą jedną literkę, zatem nie ma z kim porównywać). Dzieci starsze są pierwszymi nauczycielami dzieci młodszych w myśl zasady, ze materia naprawdę nauczona jest wtedy, gdy umiem ją wytłumaczyć. Taka konwencja pozwala wracać do pewnych treści w sposób naturalny, a wiadomo, że powtarzanie sprzyja lepszemu zapamiętywaniu.
KLASY 1-3
Uczniowie mają swobodę wyboru przedmiotu (polski, matematyka), miejsca (stolik, dywan) i czasu pracy
(15 minut czy 3 godziny na dane zagadnienie) za wyjątkiem zajęć przewidzianych przez nauczyciela jako zaplanowanych grupowych (wychowanie fizyczne, język angielski).
Klasy starsze
mają zajęcia z Przedmiotowcami, zatem praca Uczniów ma bardziej charakter analizy. Zakres materiału i sposób przetwarzania materiału jest znacznie bardziej oparty na materiałach źródłowych niż w grupie programowo młodszej. Uczniowie wykorzystują lapbooki, tworzą własne pomoce naukowe, jest znacznie więcej pracy wspólnej niż w młodszej grupie.

Dziecko, posiadając plan pracy na tydzień, samo decyduje, którym materiałem edukacyjnym (wagą, szklanymi menzurkami, koralikami do liczenia itp), gdzie (na stoliku, na podłodze itp), z kim i jak długo będzie się zajmować. Zanim dziecko wybierze, nauczyciel przeprowadza indywidualnie Lekcję Podstawową.

Każda rzecz ma swoje miejsce i każde dziecko odnosi rzecz tam, skąd ja wzięło (i to działa!!! :) ) ograniczeniu, regułom i zasadom podlega całe życie szkolne i nieprawdą jest, że dzieciom naszym wszystko wolno i nauczyciel nie jest partnerem ani kolegą.

Każda pomoc montesoriańska jest elementem większej całości; każdy element tej całości ma uczyć czegoś nowego, następnego, trudniejszego.

Uczymy się przez powtarzanie, tak jak wiele razy trzeba wytrzeć stół, aby to zrobić dobrze, tak wiele razy trzeba przećwiczyć tabliczkę mnożenia i to dziecko wie, ile tych powtórzeń potrzebuje.

Pomoce montesoriańskie dają możliwość samodzielnego sprawdzenia poprawności wykonania zadania i samodzielnej poprawy; dzieci więc nie boja się popełniać błędów i traktują je (błędy) jako wskazówki na przyszłość.
Rolą dorosłych (nauczyciela) jest stworzenie odpowiedniego otoczenia. Służą temu zasady pedagogiczne Marii Montessori
próbuje
pyta
odkrywa
Uczeń
odkrywa
odkrywa
odkrywa


wspiera
obserwuje
Nauczyciel
dopytuje
reaguje
zachęca
rozmawia
OFERTA
CZESNE OBEJMUJE:
-
codzienne zajęcia dydaktyczne
-
nieograniczony dostęp do montessoriańskich materiałów dydaktycznych
-
codzienne zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu
-
język angielski - 3 razy w tygodniu
-
przesiewowe badania logopedyczne
-
zajęcia/spotkania z ciekawymi ludźmi w lokalnych ośrodkach kultury
-
bibliotekę
DODATKOWO PŁATNE:
-
świetlica (14:30-17:00)
-
obiady
-
mundurek
-
wycieczki i wyjazdy
CZESNE:
650 zł/mies.
650 zł
jednorazowe wpisowe
DOKUMENTY
KONTAKT
534 947 122
Grodzisk Mazowiecki,
ul. Kopernika 12
Jesteśmy na Facebook'u
Jeżeli są Państwo zainteresowani odwiedzeniem szkoły lub uzyskaniem jakichkolwiek informacji zapraszamy do kontaktu mailowego lub telefonicznego.
Ze względu na specyfikę pracy Szkoły, spotkania z Rodzicami mogą odbyć się TYLKO po wcześniejszym telefonicznym ustaleniu terminu.