
„Odkryliśmy, że edukacja nie jest czymś, co robi nauczyciel, ale że jest to naturalny proces rozwijający się spontanicznie w istocie ludzkiej. Nie jest nabywany przez słuchanie słów, ale dzięki doświadczeniom nabywanym przez dziecko w otoczeniu.”
dr Maria Montessori
i nasza Szkoła Drugie Piętro
O NAS
Integracyjna Szkoła Montessori Drugie Piętro to niepubliczna szkoła podstawowa o uprawnieniach szkoly publicznej. Nauka tutaj przebiega w grupach mieszanych wiekowo na poziomie klas 1-3. Uczniowie klas starszych mają możliwość uczestnictwa w zajęciach innych roczników, a lekcje prowadzone są warsztatowo.
Jesteśmy placówką integracyjną, w której do 30 procent Uczniów mogą stanowić dzieci z dysfunkcjami. Sposób pracy edukacyjnej w naszej Szkole sprzyja rozwojowi wszystkich dzieci, a sama idea Marii Montessori oparta na doskonaleniu siebie, współpracy, nabywaniu umiejętności, rozumieniu Dziecka, indywidualnemu tokowi pracy, aktywnej nauce dziecka - daje przestrzeń do działania wszystkim tym, którzy zgadzają się z założeniami takiej pracy i są gotowi na taki wysiłek.
PEDAGOGIKA MONTESSORI

Odbrązowiona postać Marii Montessori ujawnia nam niezwykle wrażliwą i inteligentną kobietę, której praca nad skuteczną edukacją wyprzedziła badania neurodydaktyki o 100 lat. To zabawne, że "zesłanie" kobiety lekarki do szpitala dla dzieci z chorobami umysłowymi okazało się wstępem do upodmiotowienia małych ludzi i znalezienia sposobu na przyjazną edukację. Przełom wieku XIX i XX to czas Korczaka, Wygotskiego, Piageta, ale tylko spisany naukowo, przez co powtarzalny system edukacji młodej lekarki wyszedł poza ramy edukacji alternatywnej, stając się podstawą zmian w oświacie każdego zainteresowanego skutecznością (i małym Człowiekiem) systemu edukacyjnego.
Kluczem do edukacji w szkole montessori, a więc i w naszej szkole, jest
współpraca zamiast rywalizacji,
odpowiedzialność zamiast bierności,
praca ku ciszy zamiast "wyżywanie się",
budowanie lepszego siebie zamiast porównywania.
Uczniowie pracują używając materiałów montessoriańskich, drogowskazów, jakimi są cotygodniowe Mapy Pracy oraz korzystając z pomocy Nauczycieli i Tutorów
Nie ma klas rocznikowych, zajęcia są prowadzone w grupach mieszanych wiekowo. Daje to ogromną możliwość uczenia się od starszych, pozwala uniknąć porównań (nie ma bowiem sytuacji, gdy wszystkie dzieci jednocześnie piszą jedną literkę, zatem nie ma z kim porównywać). Dzieci starsze są pierwszymi nauczycielami dzieci młodszych w myśl zasady, ze materia naprawdę nauczona jest wtedy, gdy umiem ją wytłumaczyć. Taka konwencja pozwala wracać do pewnych treści w sposób naturalny, a wiadomo, że powtarzanie sprzyja lepszemu zapamiętywaniu.
KLASY 1-3
Uczniowie mają swobodę wyboru przedmiotu (polski, matematyka), miejsca (stolik, dywan) i czasu pracy
(15 minut czy 3 godziny na dane zagadnienie) za wyjątkiem zajęć przewidzianych przez nauczyciela jako zaplanowanych grupowych (wychowanie fizyczne, język angielski).
Klasy starsze
mają zajęcia z Przedmiotowcami, zatem praca Uczniów ma bardziej charakter analizy. Zakres materiału i sposób przetwarzania materiału jest znacznie bardziej oparty na materiałach źródłowych niż w grupie programowo młodszej. Uczniowie wykorzystują lapbooki, tworzą własne pomoce naukowe, jest znacznie więcej pracy wspólnej niż w młodszej grupie.

Dziecko, posiadając plan pracy na tydzień, samo decyduje, którym materiałem edukacyjnym (wagą, szklanymi menzurkami, koralikami do liczenia itp), gdzie (na stoliku, na podłodze itp), z kim i jak długo będzie się zajmować. Zanim dziecko wybierze, nauczyciel przeprowadza indywidualnie Lekcję Podstawową.

Każda rzecz ma swoje miejsce i każde dziecko odnosi rzecz tam, skąd ja wzięło (i to działa!!! :) ) ograniczeniu, regułom i zasadom podlega całe życie szkolne i nieprawdą jest, że dzieciom naszym wszystko wolno i nauczyciel nie jest partnerem ani kolegą.

Każda pomoc montesoriańska jest elementem większej całości; każdy element tej całości ma uczyć czegoś nowego, następnego, trudniejszego.

Uczymy się przez powtarzanie, tak jak wiele razy trzeba wytrzeć stół, aby to zrobić dobrze, tak wiele razy trzeba przećwiczyć tabliczkę mnożenia i to dziecko wie, ile tych powtórzeń potrzebuje.

Pomoce montesoriańskie dają możliwość samodzielnego sprawdzenia poprawności wykonania zadania i samodzielnej poprawy; dzieci więc nie boja się popełniać błędów i traktują je (błędy) jako wskazówki na przyszłość.
Rolą dorosłych (nauczyciela) jest stworzenie odpowiedniego otoczenia. Służą temu zasady pedagogiczne Marii Montessori
próbuje
pyta
odkrywa
Uczeń
odkrywa
odkrywa
odkrywa


wspiera
obserwuje
Nauczyciel
dopytuje
reaguje
zachęca
rozmawia

Maria Montessori jest prekursorką idei zwanej integracją włączającą: gdy wespół, w jednej grupie działają ze sobą dzieci neurotypowe („zdrowe”) i z określonymi deficytami (dzieci integracyjne).
Idee te realizujemy w naszej placówce następująco:
-
gwarantujemy indywidualne podejście do każdego dziecka;
-
opracowujemy i realizujemy indywidualny program terapeutyczny I-PET (czyli semestralną weryfikację postępów dziecka) i modyfikujemy go w miarę potrzeb;
-
zapewniamy opiekę: logopedy, pedagoga specjalnego oraz terapeuty SI;
-
prowadzimy zajęcia zarówno indywidualne, jak i grupowe;
-
przygotowujemy posiłki z uwzględnieniem diet i zaleceń dietetycznych;
-
w grupie przewidujemy obecność do 30 procent dzieci integracyjnych (na każdą dziesiątkę dzieci - troje); daje to możliwość rozwoju własnego wszystkim uczniom;
-
ściśle współpracujemy na linii dom-przedszkole (wykluczenie kłopotów wychowawczych eliminuje wiele deficytów);
-
wszystkie dzieci w placówce (i zdrowe, i integracyjne) muszą mieć możliwość pracy własnej – w placówce nie akceptujemy zachowań agresywnych;
-
dzieci integracyjne przyjmowane są z opiniami albo z opiniami w trakcie ich wykonywania;
Dla dobra grupy nie jest właściwym, aby dominował jakiś jeden typ deficytu. Przyjęcie każdego dziecka integracyjnego wymaga spokojnej i wnikliwej rozmowy i analizy pod kątem potrzeb dziecka, możliwości przedszkola i grupy.
Integracja włączająca ma nieść korzyści wszystkim dzieciom w grupie. Dzieci neurotypowe budują swoją wrażliwość na różne potrzeby wokół nas, w tym na umiejętność niesienia pomocy. Pobyt dzieci integracyjnych ma niebagatelny wpływ na pozostałe dzieci. Dla wszystkich tworzymy środowisko sprzyjające rozwojowi.
NASZ ZESPÓŁ











OFERTA SZKOŁY
CZESNE OBEJMUJE:
-
codzienne zajęcia dydaktyczne
-
nieograniczony dostęp do montessoriańskich materiałów dydaktycznych
-
codzienne zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu
-
język angielski - 3 razy w tygodniu
-
przesiewowe badania logopedyczne
-
zajęcia/spotkania z ciekawymi ludźmi w lokalnych ośrodkach kultury
-
bibliotekę
DODATKOWO PŁATNE:
-
świetlica (14:30-17:00)
-
obiady
-
mundurek
-
wycieczki i wyjazdy
CZESNE:
650 zł/mies.
650 zł
jednorazowe wpisowe
DOKUMENTY
KONTAKT
Jeżeli są Państwo zainteresowani odwiedzeniem szkoły lub uzyskaniem jakichkolwiek informacji zapraszamy do kontaktu mailowego lub telefonicznego i na spotkanie z kierownictwem szkoły.
Ze względu na specyfikę pracy Szkoły spotkania z Rodzicami mogą się odbyć TYLKO po wcześniejszym telefonicznym ustaleniu terminu.