Edukacja
Montessori
Nasza!
Każde dziecko jest inne, rozwija się we własnym tempie i ma unikalne zainteresowania. Edukacja powinna wspierać jego potencjał w spokojnym, bezpiecznym otoczeniu, bez presji i rywalizacji, kształtując takie cechy jak pracowitość, wytrwałość i dążenie do celu.

Montessori u nas
Chcemy, aby dzieci chciały się uczyć – z własnej, wewnętrznej motywacji. Dlatego proces ten powinien zaczynać się od tego, co dziecku wychodzi najlepiej,
a następnie stopniowo prowadzić je ku coraz większym wyzwaniom. Kluczowe jest, aby nauka odbywała się poprzez dotyk, samodzielne doświadczenie, działanie
i wielokrotne powtarzanie, aż do osiągnięcia mistrzostwa.
Wierzymy, że każde dziecko jest inne – nie ma lepszych ani gorszych. Każde potrzebuje jedynie innej drogi, własnego tempa i indywidualnego podejścia. To podejście działa już od ponad 100 lat – zapoczątkowane przez Marię Montessori, rozwijane przez tysiące ludzi na całym świecie, przekonanych o jego wartości.
W oparciu o nasze doświadczenia edukacyjne
i pedagogiczne tworzymy dziś miejsce dla rodzin, które myślą podobnie. Miejsce, w którym edukacja wspiera rozwój dziecka i buduje w nim poczucie wartości, sprawczości oraz gotowość do bycia świadomym, wolnym Człowiekiem.
Uczniowie zdobywają wiedzę, korzystając z materiałów montessoriańskich, wspierani przez cotygodniowe Mapy Pracy – drogowskazy organizujące ich działania. Towarzyszą im nauczyciele, którzy wspierają indywidualny rozwój każdego dziecka.
Zasada
swobodnego wyboru
Dziecko posiadając plan pracy na tydzień samo decyduje, którym materiałem edukacyjnym (wagą, szklanymi menzurkami, koralikami do liczenia itp.), gdzie (na stoliku, na podłodze itp.) z kim i jak długo będzie się zajmować. Zanim dziecko wybierze, nauczyciel przeprowadza indywidualną I lekcję podstawową.
Zasada
porządku
Każda rzecz ma swoje miejsce
i każde dziecko odnosi rzecz tam, skąd ją wzięło. Ograniczeniom, regułom
i zasadom podlega całe życie szkolne i nieprawdą jest, że naszym dzieciom wolno wszystko i nauczyciel nie jest partnerem ani kolegą.
Zasada
transferu
Każda pomoc montessoriańska jest elementem większej całości, każdy element tej całości ma uczyć czegoś nowego, następnego, trudniejszego.
Własne działanie
i przetwarzanie
Uczymy się przez powtarzanie. Tak wiele ile razy trzeba wytrzeć stół, aby zrobić to dobrze, tak wiele razy trzeba poćwiczyć tabliczkę mnożenia. Dziecko wie ile tych powtórzeń potrzebuje.
Zasada
samokontroli
Pomoce montessoriańskie dają możliwość samodzielnego sprawdzenia poprawności wykonania zadania i samodzielnej poprawy, dzieci dzięki temu nie boją się popełniać błędów i traktują je jako wskazówki na przyszłość.
5 Zasad Montessori
Edukacja
Każdy nowy uczeń rozpoczyna swoją drogę od zapoznania się z zasadami pracy w systemie Montessori.
W początkowym okresie to Nauczyciel pełni szczególnie aktywną rolę - wprowadza ucznia w sposób funkcjonowania w klasie, nadzoruje jego działania, wspiera w organizacji pracy oraz pomaga wydobyć naturalną ciekawość i zainteresowanie nauką.
Nauczyciel towarzyszy dziecku w rozwijaniu takich cech jak: samodyscyplina, pracowitość, wytrwałość, cierpliwość i konsekwencja w dążeniu do celu. Dzięki temu, jak mówiła Maria Montessori, uczeń „znaturalizowany” - czyli dobrze osadzony w zasadach
i rytmie pracy - uczy się funkcjonować w ciszy i skupieniu. Gdy zaczyna samodzielnie podejmować aktywności, przy dyskretnej obecności nauczyciela, staje się gotowy do pracy zgodnie z regułami obowiązującymi wszystkich członków społeczności klasowej.

Kluczem do edukacji w szkole Montessori jest współpraca zamiast rywalizacji, odpowiedzialność zamiast bierności, dążenie do ciszy zamiast odreagowywania emocji oraz praca nad sobą zamiast porównywania się z innymi.
Klasy 1-3
Klasy 4-8
Klasy 1-3 pracują jako jeden zespół. Różnorodna pod względem wieku i umiejętności grupa ma na celu działanie na wzór jednego plemienia lub wielodzietnej rodziny. W społeczności takiej jeśli już coś umiem, to pomogę tym, którzy jeszcze nie potrafią. Jeśli czegoś nie wiem, mogę o to zapytać wybraną przez siebie osobę. Nauczyciel nie opowiada każdemu z osobna, jak pracować z danym materiałem.
Uczniowie mają swobodę wyboru przedmiotu, miejsca
i czasu pracy za wyjątkiem zajęć przewidzianych przez nauczyciela jako zaplanowanych grupowych (wychowanie fizyczne, język angielski).
W klasach starszych zajęcia prowadzone są przez nauczycieli przedmiotowych, co wpływa na bardziej analityczny charakter pracy uczniów. W porównaniu z młodszymi grupami wiekowymi, zakres omawianego materiału jest znacznie szerszy, a sposób jego przyswajania wymaga większego zaangażowania intelektualnego. Uczniowie pracują z materiałami źródłowymi, ucząc się krytycznego myślenia, selekcji informacji oraz wyciągania wniosków.
Podczas zajęć starsze klasy często wykorzystują lapbooki, tworząc własne pomoce naukowe, co sprzyja indywidualizacji procesu uczenia się oraz rozwijaniu umiejętności organizacyjnych. Kładziemy nacisk na pracę zespołową – uczniowie realizują wspólne projekty, dzielą się zadaniami i uczą się współpracy, co odgrywa istotną rolę w ich rozwoju społecznym i poznawczym.
Nauczyciele
W naszej Szkole Drugie Piętro najważniejsze nie jest to, by nauczyciel nauczał — lecz by uczeń się uczył.
Nasze podejście opiera się na założeniu, że to dziecko jest aktywnym uczestnikiem procesu edukacyjnego, a rolą dorosłego jest mądre i uważne towarzyszenie w tym procesie.
Wzorujemy się na pedagogice Marii Montessori, według której odpowiednio przygotowane otoczenie sprzyja samodzielnemu, naturalnemu rozwojowi dziecka. Nasi nauczyciele dbają o to, by było ono pełne inspiracji, spokoju i szacunku - tak, by każde dziecko mogło rozwijać się w swoim własnym rytmie. Nauczyciel Montessori towarzyszy dziecku z szacunkiem i zaufaniem. Traktuje każde dziecko indywidualnie, pomaga mu przekształcać trudności w doświadczenia rozwojowe
i wspiera w drodze ku coraz większej samodzielności.
U nas Nauczyciel:
-
starannie przygotowuje przestrzeń edukacyjną, dostosowaną do aktualnych potrzeb rozwojowych uczniów,
-
wyznacza cele i efekty kształcenia, w oparciu o podstawę programową,
-
wspiera uczniów w planowaniu pracy – m.in. poprzez pomoc w tworzeniu tygodniowych planów,
-
prezentuje sposoby pracy z materiałami edukacyjnymi,
-
udziela pomocy, gdy dziecko jej potrzebuje i o nią poprosi,
-
pomaga traktować błędy jako naturalną część procesu uczenia się i wskazówkę do dalszych działań,
-
monitoruje postępy uczniów i wspiera ich w trudnościach,
-
oraz nieustannie, z uważnością obserwuje rozwój i potrzeby każdego dziecka.
Zasoby i pomoce
W naszej szkole przywiązujemy dużą wagę do przestrzeni, która otacza dzieci na co dzień.
W duchu pedagogiki Marii Montessori wierzymy, że starannie przygotowane otoczenie jest jednym
z kluczowych elementów wspierających samodzielny rozwój uczniów oraz zdobywanie przez nich nowych kompetencji.
W salach edukacji wczesnoszkolnej (klasy 1–3) znajdują się wydzielone strefy tematyczne, wyposażone
w odpowiednio dobrane i regularnie aktualizowane pomoce dydaktyczne. Pomoce skonstruowane są
w sposób taki aby angażować wiele zmysłów. Każda pomoc występuje w jednej sztuce. Uczniowie uczą się czekania na swoją kolej, porządku, tego, że każdy z nas ma inne tempo pracy.
Materiały są zgodne z montessoriańskim podziałem na obszary: przyrodniczy, matematyczny, językowy, geograficzny, sensoryczny oraz artystyczny. Taka organizacja przestrzeni wspiera dzieci w samodzielnym eksplorowaniu świata, rozwijaniu ciekawości oraz nauce przez działanie i doświadczenie.
Pomoce wprowadzane są stopniowo, w miarę gotowości dzieci na nabywanie kolejnych umiejętności. Pomoce mają funkcję samosprawdzania. Aby wzmacniać motywację wewnętrzną ucznia, świadomość własnych kompetencji i umiejętność poszukiwania rozwiązań. Stąd karty kontrolne czy samokontrolująca formuła danej pomocy. Ważna jest również estetyka i możliwie realistyczne przedstawianie świata.
TUS - ownia
Czas spędzany przez uczniów w szkole ma służyć zdobywaniu wiedzy, rozwijaniu umiejętności edukacyjnych oraz nabywaniu kompetencji potrzebnych do dalszego rozwoju. Z kolei czas w domu powinien być przeznaczony na odpoczynek, budowanie relacji, chwile dla siebie oraz życie rodzinne.
Z tego powodu w planie zajęć naszych uczniów znajduje się czas przeznaczony na tzw. „pracę własną”. Są to specjalnie wyznaczone jednostki lekcyjne, podczas których nauczyciele pełnią dyżury w poszczególnych klasach, a uczniowie samodzielnie decydują, nad jakim zagadnieniem czy przedmiotem chcą w danym momencie pracować.
Taka forma pracy stwarza przestrzeń do:
-
utrwalania treści, które wymagają powtórzenia,
-
pogłębiania tematów budzących szczególne zainteresowanie,
-
konsultowania trudniejszych zagadnień z nauczycielem lub rówieśnikami.
Dzięki temu uczniowie uczą się samodzielności, odpowiedzialności za własny proces uczenia się oraz rozwijają umiejętność organizacji pracy i planowania.